По Барановичскому району на машине времени, или Диковинные храмы и уникальный источник. Часть III

По Барановичскому району на машине времени, или Диковинные храмы и уникальный источник. Часть III

Вы когда-нибудь видели квадратную цирковую арену, круглое футбольное поле или треугольную церковь? Скажете такого не бывает? А вот и бывает! Во всяком случае, что касается церкви. Одна такая диковинка, например...

По Барановичскому району на машине времени, или Диковинные храмы и уникальный источник. Часть III

По Барановичскому району на машине времени, или Диковинные храмы и уникальный источник. Часть III

Вы когда-нибудь видели квадратную цирковую арену, круглое футбольное поле или треугольную церковь? Скажете такого не бывает? А вот и бывает! Во всяком случае, что касается церкви. Одна такая диковинка, например...

The Trinity Church in the village of Volno

Ви́ленское баро́кко — условное название позднего этапа развития стиля барокко в храмовой архитектуре Великого княжества Литовского

Русский Русский

The Trinity Church in the village of Volno is one of the few architectural monuments of “Vilno Baroque style “ that has remained intact.

It was built in 1768 as a Basilian Uniate church. Since 1632 Basilian monks had owned there a Holy Trinity monastery which was originally built owing to Krzysztof Kamensky, deputy steward of Novogrudok, and his wife Helena Drucka-Gorska who funded its construction. There was a school at the Basilian monastery where Rafael Slizen (1804-1881), an art critic, architect and sculptor studied.

In 1839 the monastery was converted into a convent which existed until 1873 when it was closed down. The nuns were moved to Minsk Transfiguration Convent.

In 1895 the church was re-consecrated into an Orthodox church. The stone building of the monastery was lost, and the outbuildings were used by Minsk Convent.

Кованый крест по центру здания - прекрасный образчик кузнечного мастерства белорусов

The church is a stone 3-nave and 2-turret basilica with a semicircular apse, side sacristies and transepts.

The architectural décor of the main facade is “broken” corbel, pilasters, military paraphernalia, as well as the main decorative focus of the interior – the high altar built as a colonnade with curvilinear entablements decorated with a sculptural group of angels which corresponds to the architectural esthetics of the 18th century.

В архитектурном декоре широко представлена военная атрибутика

An 18th century icon depicting St Nicholas is kept in the church.

 

 

 

 

 

Geographic coordinates: N 53° 17' 46,04" E 26° 13' 57,37"

Foto: Владимира ЗУЕВА, Андрея ПОНОМАРЕВА

Фото советского периода

Фото советского периода -  
Вокзал станции Барановичи-Полесские, фото Толкачев С.Н. 1987 г.
Из фондов УК «Барановичский краеведческий музей».
Фото советского периода - 
Здание аэровокзала Барановичского аэропорта, 1985 г.
Из фондов УК «Барановичский краеведческий музей».
Фото советского периода - 
Барановичи 1940-1941 гг. Здание с башенками слева – современная типография на ул. Советской.
Из фондов УК «Барановичский краеведческий музей».
Фото советского периода - 
Вид на развилку улиц Советской, Пролетарской и Шевченко со стороны ул. Шевченко, 1981 г.
Из фондов УК «Барановичский краеведческий музей».

Фото современного города

Фото современного города  - Будынак банка па вул. Савецкай Фото современного города Фото современного города  - Касцёл Узвіжання Святога Крыжа Фото современного города  - Фантан «Каменная кветка»